środa, 6 lutego 2013

Potrawa dla smakoszy czyli seler z pomarańczą


Jestem świadoma, że danie to nie każdemu będzie smakowało  jesli jednak lubicie korzeń selera koniecznie je spróbujcie to prawdziwy raj dla podniebienia.
Potrawa ta pochodzi z regionu Morza Egejskiego, z regionu obdarzonego żyznymi glebami na których rosną przepyszne warzywa. Kuchnia tego regionu to raj dla wegetarian. Z całą pewnościa mogę stwierdzić iż nie ma warzywa, ziela czy zieleniny która nie zostałaby wykorzystana w pysznych potrawach. Wiele roślin w Polsce uważanych za chwasty tu wykorzystuje się w kuchni. Jak ogromne było moje zdziwienie gdy wybrałam się wczesną wiosną na targ a tam przywitały mnie stosy pokrzywy, liści malwy, mleczu i wielu innych zupełnie nieznanych mi roślin. Oczywiscie by zaspokoić ciekawość kupiłam kilka z nich i przyrządziłam według wskazówek sprzedawczyni. Od tej pory gotuję i próbuję najdziwniejsze nawet mieszanki smaków bo wiem, że jeśli jest to kuchnia egejska z pewnością bedzie mi smakowało.




Oryginalna turecka nazwa potrawy to portakallı kereviz. Przyrządza się ją na kilka sposobów. Ja podzielę się z Wami tym, który najbardziej lubię. Jeśli miałabym przybliżyc Wam smak tej potrawy powiem, że jest to słodko - kwaśne połączenie. Seler nadaje lekko kwaskawy smak, który jest łagodzony przez ziemniak i groszek zielony a sok z pomarańczy i marchew to smak słodki, który świetnie współgra z kwaśną nutą selera.





Portakallı kereviz czyli seler z pomarańczą

składniki
3 średniej wielkości korzenie selera
1 średniej wielkości ziemniak
2 średniej wielkości marchewki
garść świeżego zielonego groszku (może być mrożony)
cebula
pęczek koperku
sok z trzech dużych pomarańczy
sól
pieprz
pół łyżeczki cukru
1/3 szklanki oliwy z oliwek do smażenia (nie olej)


Drobno pokrojona cebulę smażymy na oliwie aż sie zeszkli. Dodajemy pokrojona w niedużą kostkę marchew, przesmażamy. W podobnej wielkości kostkę kroimy seler i ziemniak, dodajemy do garnka i przesmażamy. Wrzucamy groszek dodajemy cukier, solimy i przyprawiamy pieprzem. Przesmażamy jeszcze chwilkę i dolewamy szklankę wrzątku i sok z pomarańczy. Gotujemy aż warzywa będą  miękkie. Przed podaniem musi lekko ostygnąć. Potrawa ta sama w sobie może być daniem głównym lub przystawką podaną na zimno przed daniem mięsnym.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...