niedziela, 7 stycznia 2018

Czerwona kapusta w zalewie octowej / Kırmızı lahana turşusu

Prebiotyki i probiotyki według diety Canan Karatay
Witajcie po raz pierwszy w 2018 roku. Jednym z moich noworocznych postanowień było raz w tygodniu publikowanie nowego postu na blogu więc dzisiaj je spełniam. 
Nim podam przepis na czerwoną kapustę w zalewie octowej chcę napisać co nieco o probiotykach i prebiotykach, które według Canan Karatay pełnią ogromnie ważną rolę w zdrowym odżywianiu.
Tak jak pisałam już wcześniej od ponad miesiąca odżywiam się według zaleceń Canan Karatay, to właśnie ona promuje wśród Turków zdrowy tryb życia.

Probotyki to produkty zawierajace bakterie regulujące pracę jelit. Prebiotyki zaś, to produkty wspomagające florę bakteryjną. Canan Karatay zaleca codzienne spożywanie zarówno pro jak i prebiotyków gdyż to własnie dzięki nim nie będziemy mieli problemów jelitowych.

W jakich produktach są probiotyki to chyba wszyscy wiemy: domowy jogurt naturalny, domowy kefir, polskie kiszonki, tureckie kiszonki z naturalnym octem, sery do których fermentacji używa się naturalnych bakterii. Prebiotyki to: cebula, czosnek, kapusta, rzodkiewka czyli typowe warzywa do kupienia zimą na tureckich bazarach poza tym na przykład karczochy, szparagi, zielenina. 

Co ja zmieniłam w mojej diecie? Do wiekszości potraw a może nawet do wszystkich potraw obiadowych dodaję cebulę i czosnek. Często robię kapuśniak a codziennie do obiadu prócz surówki podaję miseczkę jogurtu i tureckie kiszonki. Rano przed śniadaniem piję szklankę domowego kefiru. 
Co mi to dało? Nie mam wzdęć i problemów z wypróżnianiem, które niestety są zmorą wielu Turków właśnie przez niewłaściwy sposób odżywiania. 

Nie chcę zanudzać Was długimi wywodami więc przechodzę od razu do przepisu.

Czerwona kapusta w zalewie octowej / Kırmızı lahana turşusu

  • duża kapusta czerwona
  • szklanka octu winogronowego lub jabłkowego
  • 3 szklanki przegotowanej wody
  • płaska łyżka soli
  • główka czosnku
  • 1/4 szklanki oleju lub oliwy z oliwek
  • pół łyżeczki cukru opcjonalnie ja nie dodawałam
Kapustę szatkujemy lub siekamy, posypujemy solą i mieszamy lekko ugniatając. Kapustę i czosnek przekładamy do słoika,  zalewamy zalewą z wody, octu i oliwy. Zakręcamy słoik i odstawiamy do lodówki na 4-5 dni. 


Czerwona kapusta w zalewie octowej . Kırmızı lahana turşusu


Czerwona kapusta w zalewie octowej / Kırmızı lahana turşusu


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...