piątek, 21 października 2011

Biber dolması czyli faszerowana papryka na sposób turecki


Postanowiłam że podzielę się moimi przepisami na durszlaku i tak zrobiłam. Wczoraj pokazał się pierwszy  post. Jakie było moje zaskoczenie widząc ponad 100 wejść jednego dnia. Ciekawe czy to zasługa baklawy czy ogólnie kuchni tureckiej a może po prostu zdjecia które zamieściłam. Zobaczymy czy dolma też zrobi furorę. A uwierzcie mi że smakiem może przewyższyć baklawe. W końcu baklawa to tylko ciasto orzechy i baaaardzo słodki syrop a faszerowana papryka to bomba smaku :)

W ramach wstępu chce napisac co nie co o potrawie która zaprezentuję. Porównując ją z faszerowana papryka jaką jadłam w Polsce różni sie przede wszystkim rodzajem papryki. Tu w Turcji do faszerowania nie używamy dużych mięsistych papryk a małe zielone papryczki o nazwie dolmalik biber czyli papryczki do faszerowania. Nie maja one słodkiego posmaku a raczej są troszke cierpkie. Słodki smak papryki zmienił by zamierzany smak potrawy.
W Polsce paprykę faszerujemy dużą ilością mięsa małą ryżu. W Turcji proporcje są raczej pół na pół lub przewaga ryżu. Jest również wersja bezmięsna podawana na zimno ale ją przedstawie innym razem.
W tureckiej dolmie ważne są również przyprawy. Nie jakieś tam mieszanki typu wegeta a prawdziwe suszone zioła. To one nadadzą potrawie smak i aromat bez nich potrawa będzie mdła i niesmaczna. Ważny jest również koncentrat pomidorowy.
Ale do rzeczy oto przepis:

Biber dolmasi czyli faszerowana papryka na sposób turecki

składniki:
kilogram papryki do faszerowania 
300gr mięsa mielonego
2 garści ryżu
2 garści kaszy kuskus
cebula
łyżka koncentratu pomidorowego
łyżeczka suszonej mięty
łyżeczka mielonego kminu rzymskiego
dla wielbicieli ostrości polecam paprykę w płatkach pul biber
sól
pieprz

sposób przyrządzania
Papryke umyć i wyjąć gniazda. Nastepnie przygotowyjemy farsz mieszając wszystkie składniki czyli: mięso mielone, ryż, kuskus, drobno pokrojona cebula, zioła, koncentrat pomidorowy, sól, pieprz. Należy wlać również pół szklanki wody. Wszystko bardzo dokładnie mieszamy aby smaki sie połączyły i faszerujemy paprykę. Układamy ją w płaskim ale szerokim garnku i zalewamy lekko osolona wodą. Dla wielbicieli dobrze przyprawionych potraw polecam rozpuszczenie w wodzie łyżki koncentratu pomidorowego.
Gotujemy ok 30 minut. My tu w Turcji jemy dolmę z sosem jogurtowo czosnkowym czyli mieszamy jogurt z odrobina wody i dodajemy rozgnieciony czosnek. ( Nie dodajemy majonezu który popsuje naturalny smak jogurtu)







9 komentarzy:

  1. Dziś kupiłam paprykę,żeby zrobić faszerowaną.
    Jutro wypróbuję Twój przepis!
    Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kocham każdy rodzaj faszerowanej papryki, wszelkie nadzienia. To jest po prostu rajskie jedzenie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda przepysznie, jutro bede próbować. Mam mała prośbę. Dostałam w prezencie sok (koncentrat) z granata, wiem że dodaje się go do sałatek. Z przypraw mam np. Sumak. Czy może pani podać jakiś przepis na sałatkę, żebym mogła wypróbować moje przyprawy, a może również podpowiedziec do czego jeszcze mogę to wykorzystać. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Baklava chyba najbardziej kojarzy się z kuchnią turecką ;) Zresztą, wszyscy jesteśmy łasi na słodycze i łatwo nas zachwycić czymś co zawiera niesamowite ilości cukru :D Ale papryki faszerowane...to też jest idea :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zrobiłem i jest pyycha!

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam turecka kuchnie a najbardziej kocham Baklave! Wszyscy są zdumieni bo pochłaniam ją kilogramami :P uwielbiam ten blog! Tym bardziej, że mam w domu również tureckiego mężczyznę który co do jedzenia ma baaardzo wielkie wymagania :) czasem korzystam z Pani przepisów, a dziś zrobiłam paprykę którą często zjadamy się w tureckiej restauracji. Dziś usłyszałam, że ta zrobiona przeze mnie jest o wiele smaczniejsza! :) super ze trafiłam na tą stronę! ! Serdecznie Panią pozdrawiam!! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. niedokładny ten przepis - ryż surowy czy płukany, gotowany czy nie, to samo kasza...
    mieso surowe czy smażone?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie zaznaczyłam że coś jest smażone należy dodać surowe a ryż czy kaszę oczywiście trzeba umyć przed dodaniem do potrawy.

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...