sobota, 18 lipca 2015

Börek z ciasta filo z ziemniakami

Börek z ciasta filo z ziemniakami
Börek z ciasta filo z ziemniakami

Dziś mamy drugi dzień świąt po miesięcznym poście. Wielu Turków objada się słodkościami bo inaczej nie wypada więc ja dla równowagi mam dziś dla Was coś wytrawnego - börek z ciasta filo z ziemniakami.

Przy okazji chciałam Wam opowiedzieć jak wygladało moje pierwsze zderzenie z obchodami Ramzan bayramu w Turcji. To było w 2000 roku, mieszkałam w jednym z ankarskich akademików i żeby mi się nie nudziło samej na świeta koleżanka z Denizli zaprosiła mnie do siebie. Jej mama przygotowała pyszną domową bklawę, a że ja taką bardzo lubię bo jest dużo mniej słodka niż ta kupna, to co jakiś czas zaglądałam do piekarnika, w którym stała forma z deserem. Jeszcze nie zaczął się pierwszy dzień świąt a ja już prawie pół formy zjadłam :) Koleżanka się ze mnie podśmiewywała mówiąc żebym poczekała do jutra ale skąd mogłam wiedzieć co mnie czeka.



Następnego dnia w pierwszy dzień bajramu zaraz po śniadaniu ruszyliśmy na miasto. Zaczęliśmy bajramowe odwiedziny. Chodziliśmy od rodziny do rodziny, od znajoych do znajomych i wszędzie częstowano nas baklawą. Na poczatku szło mi swietnie, nawet czasem pozwoliłam sobie na dokładkę ale z czasem zaczęłam czuć nadmiar słodkości i na sam koniec juz tylko ślicznie dziekowałam za przepysznie wygladajace wypieki by zadowolić się szklaneczką wody. Od tej pory nie rzucam sie już na baklawę a raczej wolę ominąć ją szerokim łukiem no chyba, że to baklawa z cukierni Ağam, tej mogę zjeść nawet 2 kawałki :)

To były czasy, byłam piękna i młoda i mogłam pozwolić sobie na obżarstwo :) Teraz jestem już tylko piękna i wystarczajaco słodka by nie potrzebować dodatkowej dawki cukru :) Do tego stopnia że nawet turecka herbatę wypijam bez cukru :)



Börek z ciasta filo z ziemniakami
Börek z ciasta filo z ziemniakami

Börek z ciasta filo z ziemniakami

  • pół opakowania ciasta folo (około 20 płatów)
  • 2 duże ziemniaki ugotowane ze skórą
  • pół peczka koperku
  • pół pęczka pitruszki
  • dumka ze szczypiorem
  • sól
  • pieprz
  • słodka papryka
  • 100g sera feta
  • szklanka mleka 
  • 1/3szklanki oliwy lub oleju
Najpierw przygotowujemy farsz. Ugotowane ziemniaki obieramy i ścieramy na tarce, ścieramy również ser i mieszamy z ziemniakami. Zieleninę drobno siekamy i dodajemy do farszu. Przyprawiamy i dokładnie mieszamy.  Teraz przygotowujemy sos mieszajac mleko z olejem lub oliwą. Ciasto filo rozkładamy na długość i smarujemy sosem, od brzegu na szerokość układamy farsz i zwijamy biorąc trzy płaty ciasta filo. Zwijamy w długość. Nie zwijamy pojedyńczyh płatów gdyż borek będzie twardy i suchy, trzy płaty to wystarczająco by był chrupki. Czynność powtarzamy do wyczerpania farszu. Börek pieczemy w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez 15 minurt. Börek nie musi byc bardzo rumianu gdyż będzie twardy. Przed wstawieniem formy do piekarnika  börek polewamy sosem lub lekko smarujemy olejem.



Börek z ciasta filo z ziemniakami
Börek z ciasta filo z ziemniakami

1 komentarz:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...