poniedziałek, 31 sierpnia 2015

Cypryjski chleb z serem hellim (halloumi) oliwkami i papryką chilli


Cypryjski chleb z serem hellim (halloumi) oliwkami i papryka chilli
Cypryjski chleb z serem hellim (halloumi) oliwkami i papryka chilli

Dzisiaj kończy się sierpień w Polsce kończą się wakacje i zaczyna szkoła. Tu w Turcji rok szkolny zacznie się dopiero 28 września więc wciąż jeszcze będziemy w rozjazdach. Temperatury również będą sprzjały wycieczkom.

Na blogu postanowiłam wprowadzić troszkę zmian. Co miesiąc będę wybierała temat przewodni i wdług niego będę się starała gotować. Oczywiście będą też inne przepisy przygotowane między innymi w ramach wspólnego gotowania z innymi blogerkami czy na Waszą prośbę.
Wrzesień na blogu będzie miesiącem wspólnych potraw w kuchni tureckiej i greckiej. Do Grecji mam dosłownie rzut beretem więc postanowiłam właśnie od niej zacząć. Ze względu na ten sam region egejski, czyli te same owoce i warzywa, ze względu na sąsiedztwo i wspólną historię Grecy i Turcy choć nie są do siebie przyjaźnie nastawieni mają wspólną kuchnię. Wspólnych potraw mało nie jest. Ja znalazłam ich bardzo dużo a specjalistką od kuchni greckiej nie jestem. Wystarczyło zajrzeć na greckie blogi a przeglądajac zaledwie 2 czy 3 wybrałam więcej niż 30 wspólnych potraw. Nie uda mi się ich wszystkich zaprezentować ale postaram się przedstawić te na czasie, jesienne, które można będzie właśnie teraz przygotować. Tak więc zapraszam do śledzenia bloga bo warto.

Dziś mam dla Was przepis na pyszny cypryjski chlebek. Z pewnością wiecie, że Cypr jest podzielony na dwie części: turecką i grecką. Ten przepis znalazłam w internecie na youtubie przygotowała go Turczynka z Cypru myślę jednak że cypryjskie Greczynyki również go znają. Znana jest również wersja z serem hellim (halloumi) i zieleniną ja jednak wybrałam ten z oliwkami i chilli ze względu na to iż piekłam go w ramach wspólnego gotowania z Mopsikiem i Mirabelką do akcji "Warzywa psiankowate"

Chleb bardzo posmakował moim córkom, pomimo tego, że nie przepadają za oliwkami (wcale ich nie jedzą) w tym przypadku nie protestowały, nie wyskubywały ich ze środka i same prosiły o dokładkę szczególnie gdy podgrzewałam go w opiekaczu.


Cypryjski chleb z serem hellim (halloumi) oliwkami i papryka chilli
  • 3 szklanki mąki
  • pół szklanki mleka
  • 3/4 szklanki wody
  • łyżeczka suchych drożdży lub 10g świeżych
  • łyżeczka cukru
  • łyżeczka soli
  • pół szklanki wypestkowanych czarnych oliwek
  • ser hellim (u mnie opakowanie 200g)
  • mała papryka chilli (jeśli nie lubicie ostrości dodajcie pół)
  • oliwa z oliwek
Drożdże rozpuszczamy w ciepłym mleku z dodatkiem łyżeczki cukru. Zostawiamy na 10 minut by ruszyły. Mąkę, zaczyn, wodę i sól mieszamy i zagniatamy ciasto. Ciasto może się kleić to nie przeszkadza. najważniejsze żeby nie było twarde. Zostawiamy je na godzinę do podwojeia objętości. Ser kroimy w kostkę, oliwki przekrajamy na pół a paprykę chilli drobno siekamy.
Ciasto wyjmujemy na stolnicę i polewając oliwą zagniatamy. Ciasto posypujemy serem, oliwkami i papryką i staramy się wgnieść je w ciasto. Ręce ciągle polewamy oliwą. Różnica między tym chlebem a zwykłym jest taka, że zagniatając gotowe ciasto musimy również wgniatać oliwę. Ciasto musi być tłuste. Z zagniecionego ciasta formujemy bochenek i zostawiamy do wyrośnięcia na 30-45 minut. Pieczeny około godziny w piekarniku nagrzanym do 200 stopni.

Ja do zagniatania użyłam około 1/3 szklanki oliwy. Ciasto było dość rzadkie.


Cypryjski chleb z serem hellim (halloumi) oliwkami i papryka chilli
Cypryjski chleb z serem hellim (halloumi) oliwkami i papryka chilli

Cypryjski chleb z serem hellim (halloumi) oliwkami i papryka chilli
Cypryjski chleb z serem hellim (halloumi) oliwkami i papryka chilli



Na ostro


Warzywa psiankowate 2015

7 komentarzy:

  1. Bardzo ładnie wygląda. Podoba mi się ten pomysł z motywem przewodnim co miesiąc. Będę zaglądać i może sama coś przygotuję w temacie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potrawka z kalafiora ktora jest w planie wspolnego gotowania bylaby idealna do tematu przewodniego niestety kalafior wciaz jest jeszcze niedostepny bo to zimowe warzywo w Turcji :(

      Usuń
    2. Szkoda, że teraz nie możesz go dostać.Nie ma sprowadzanych z zagranicy? Ja będę robić dziś lub jutro.

      Usuń
    3. W Turcji nie sprowadzaja warzyw i owocow z zagranicy jestesmy samowystarczalni i jemy sezonowo :) choc ostatnimi czasy pojawily sie zima truskawki hodowane w Antalijskich szklarniach.

      Usuń
    4. Z jednej strony lepiej, że tak jest, nas zalewają "chemiczne" warzywka ze wszystkich stron świata. A rozwiniesz temat powiązania tego dania z kalafiorem z kuchnią turecką? Bo chciałabym o tym napisać ;)

      Usuń
    5. Potrawka z kalafiora turecka jest identyczna jak grecka. Jest wiele wspolnych potraw.

      Usuń
  2. Bardzo fajny pomysł na temat do gotowania, szczególnie, że uwielbiam zarówno kuchnię grecką, jak i turecką, nie potrafię zdecydować, którą bardziej.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...