poniedziałek, 16 września 2013

Sos ajvar - jak robimy go w Turcji?


Zaczęłam robić przetwory. W tym roku będzie ich trochę więcej i będą inne niż rok temu. Co prawda dżemy i grzyby przywiozłam z Polski ale nic mnie nie powstrzyma przed zrobieniem konfitury z pigwy, przecieru pomidorowego czy przecieru z pieczonej papryki. Jest jeszcze kilka rodzajów dzemów, które zamawia mój mąż więc bedzie tego trochę.

Dziś chcę Wam zaproponować przepis na przepyszny sos ajvar. W Turcji ten sos jemy na zimowe śniadanie. Przepis pochodzi stąd




Ajvar wersja turecka

Porcja jest duża wychodzi z niej około 5 litrów sosu.

2kg pomidorów podłużnych (użyłam salçalik domates)
3 kilo czerwonej papryki (użyłam kapya)
2kg bakłażanów (użyłam bostan patlican)
3 duże cebule
główka czonku 
1/4 szklanki octu jabłkowego (użyłam pół szklaneczki do tureckiej herbaty)
pół szklanki oliwy z oliwek lub pół na pół oliwa z olejem
sól
pieprz

Pomidory należy sparzyć, zdjąć skórkę i pokroić w kostkę, paprykę zapiekamy w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez około 20-30 minut. Po upieczeniu przykrywamy ją folią i po 10 minutach możemy bardzo lekko obrać ze skórki. Bakłażany również zapiekamy w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez około 30-40 minut. Upieczony bakłażan przekrajamy na pół i wyjmujemy miąższ łyżką.
Cebulę i czosnek obieramy kroimy w kostkę i smażymy w dużym co najmniej 5 litrowym garnku z olejem lub oliwą aż się zeszkli, dodajemy pomidory i gotujemy około godziny by zredukować wodę. Obraną pieczoną paprykę bez pestek i wody która z niej wypłynie miksujemy w blenderze. Rozdrabniamy również bakłażany. Blenderem ręcznym miksujemy pomidory. Wszystkie składniki łączymy, dodajemy ocet jabłkowego sól, pieprz i oliwę z oliwek wszystko dokładnie mieszamy i gotujemy jeszcze 15 minut. Przekładamy do wypasteryzowanych słoików zakręcamy i ustawiamy pokrywką do dołu. Odwracamy po całkowitym ostygnięciu.






Ajvar sosu
Türk usulü yaptığım için Türk tarifi kullandım. bu tarifi kullandım. Tafsiye ederim. Harika bir sostur.





12 komentarzy:

  1. ciekawe czy domownikom by smakował! może zrobię kilka słoiczków na próbę

    OdpowiedzUsuń
  2. nie wychodzi mi to obieranie papryki :(( jak Ty sobie radzisz z taką ilością?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z obieraniem nie mam problemu skóra sama odchodzi. Może za krótko ją zapiekasz. Gorącą przykryj folia na 10 minut to też sprawia że skórka łatwo odchodzi.

      Usuń
    2. ja podpiekam krócej ale pod grillem, potem wrzucam natychmiast do torebki foliowej, którą zamykam i czekam aż ostygną. skorka odchodzi bez problemu.

      Usuń
  3. taka mała ilość octu wystarczy na taka ilość produktów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, w przeciwnym razie będziemy czuć jego smak a mamy czuć smak warzyw.

      Usuń
  4. będę robić, foliak pełen pomidorów :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pani przepis, to coś dla mojego podniebienia. Po prostu jest wspaniały i robię go już po raz drugi. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za przepis. Robię ajwar po raz drugi, a moja rodzina i znajomi są nim zachwyceni.

    OdpowiedzUsuń
  7. Pani przepis, to coś dla mojego podniebienia. Po prostu jest wspaniały i robię go już po raz drugi. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zrobiłam wczoraj pysznyyyyyyyyyyyy :)
    Dziękuje za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję, trzeci raz zabieram się za ten cudowny sos.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...