wtorek, 29 stycznia 2013

Oryginalne tureckie pide

Niektórzy z Was już od kilku dni czekają na ten przepis. Obiecałam, że dodam we wtorek więc to robię.
W przepisie na pide najważniejsze jest ciasto, farsz można dobrać według upodobań.
Ciasto na pide powinno być pszenne chlebowe. Ja znalazlam wspaniały przepis z którego piekę zarówno chleb jak i pide.

Podstawowy przepis na ciasto chlebowe

400g maki pszennej
1,5 szklanki wody
łyżeczka suchych drożdży
łyżeczka cukru
łyżeczka soli

Drożdże rozpuszczamy w niewielkiej ilości wody, dodajemy łyżeczkę cukru i odstawiamy na 15 minut. Do drożdży dodajemy resztę składników i łyżką mieszamy. Ciasto bedzie dość luźne. Mieszamy 10 minut. Odstawiamy do wyrośnięcia na 4 godziny. Po 2 godzinach należy przemieszać ciasto. Takie ciasto nadaje sie do pieczenia chleba i tureckich smakołyków takich jak pide, lahmacun, etli ekmek czy bıçakarası.


Farsz do pide
Ja przygotowałam farsz z ziemniakami na ostro ale Wy możecie przygotować dowolny, Wasz ulubiony: ze szpinakiem, ser typu feta z pietruszką, z pieczarkami, żółtym serem z jajkiem, sucukiem (turecka kiełbasa) itp.

Mój farsz to
tłuczone gotowane ziemniaki
drobno posiekana i przesmażona cebula
natka pietruszki
łyżeczka ostrej papryki pul biber
pół łyżeczki koncentratu paprykowego
sól
pieprz

Cebulkę przesmażamy na maśle dodajemy koncentrat przesmażamy chwilkę aż zacznie pachniec, dodajemy ziemniaki i przyprawy mieszamy a gdy już ostygnie dodajemy natkę.


Nim zaczniemy formować ciasto należy nagrzać piekarnik i blache do 250 stopni. Ciasto do pide jest bardzo rzadkie dlatego musimy ciągle podsypywać mąkę na stolnicę. Kawałek ciasta, wielkości mandarynki dokładnie obsypujemy mąką, ja wkładam do mąki. Następnie na stolnicy palcami rozciągamy ciasto.  Miekkie ciasto bardzo łatwo się rozciąga. Ciasto co chwilę przewracamy na drugą stronę ponieważ musi być w mące. Rozciągamy je aż będzie cienkie. Nakładsamy cienką warstwę farszu zakładamy boki i przenosimy na rozgrzaną blachę. Pieczemy około 10 minut. Pide jest gotowe gdy ciasto lekko się zarumieni. Ja zaczynam piec 5 minut gora-dół następnie dopiekam 5 minut z termoobiegiem. Jeśli będziecie pieć za długo pide bedzie twarde i suche. Po wyjęciu z piekarnika boki i farsz lekko smarujemy masłem.




13 komentarzy:

  1. Wygląda obłędnie! Farszu bym nie zmieniała, ten wydaje się być przepyszny. :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapowiada się bosko! Mój mężczyzna już od jakiegoś czasu skazany jest na odkrywanie kuchni orientalnych - dlaczegóż więc dzisiaj miałabym go oszczędzić? Kolacja zatem zaplanowana ;)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepis przetestowany! Mimo kilku inwektyw, którym przydarzyło się wypaść z moich ust podczas paprania się w cieście, pide wyszło fenomenalnie! Część zrobiłam z farszem ziemniaczanym (orgastycznym!!!), a część upiekłam w formie bułeczek z kminkiem, które skonsumowane zostały z masłem i solą jeszcze na ciepło. Przepis rewelacyjny, właczmy do menu. Bardzo Ci dziękuję! Dzisiejszy wieczór pachniał Turcją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze sie bardzo ze smakowalo. To ciasto jest bardzo rzadkie i lepkie wiec moze sprawiac klopoty ale duza ilosc maki i z czasem wprwiona reka zrobia cuda. To samo cıasto nadaje sıe rowniez na lahmacun - jesli lubisz. Pozdrawiam

      Usuń
  4. Witam

    Chciałabym się dowiedzieć jakie są proporcje w farszu przy tych 400 gramach mąki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      Wszystko zalezy od tego ile fatszu bedziemy dodawac. 4 duze ziemniaki powinny wystarczyc

      Usuń
  5. Dziękuję za szybką odpowiedź :-) A proszę mi jeszcze napisać ile sztuk pide wychodzi z tej ilości mąki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zalezy od wielkosci. Ja robilam dlugie na cala blaszke i wyszlo 8 sztuk.

      Usuń
  6. Trafiłam tu przypadkiem ale jestem zachwycona! Po wyprowadzce z Turcji strasznie tęsknię za jej smakami... chyba wrócę do starych przepisów i podejrzę kilka nowych z tego bloga!

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej, właśnie przeglądam przepisy z kategorii pieczywo i jestem zachwycona, bo są egzotyczne, nie wymagają wiele pracy i wyglądają niezwykle apetycznie. Ciekawi mnie tylko jak długo takie pieczywo pozostaje świeże? Czy należy je zjeść jeszcze ciepłe, czy poleży kilka czy kilkanaście godzin? Będę wdzięczna jeśli napiszesz kiedy zjeść wypieki z tego ciasta chlebowego, simit i lavaş.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pyszne, świętuję nimi Dzień Chleba. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...