piątek, 29 maja 2015

Przystawka z ogórkiem. Kuru cacık.


ogórek jogurt czosnek
Przystawka z ogórkiem. Kuru cacık.



W Turcji jedną z ulubionych potraw letnich jest cacık. Chłodnik na jogurcie z dodatkiem czosnku ogórka, oliwy i wody. Dokładny przepis znajdziecie tu

Cacık, który zaprezentuję dzisiaj to inna wersja chłodnika, wersja bez dodatku wody dlatego nazywa się kuru cacık czyli suchy cacık. Przygotowuje się go jako przystawkę, rodzaj meze do wieczornej kolacji. Jest to wersja mniej popularna i nie jest znana w całej Turcji. Pamiętam sytuację gdy mieszkając w Denizli zaprosiłiśmy znajomych i podałam im właśnie w miejsce sałatki kuru cacık bardzo się zdziwili i pytali co to za potrawa nie skojarzyli jej ze zwykłam chłodnikiem ponieważ ogórek został starty na tarce i potrawa była na gęsto.




Musicie więc zdawać sobie sprawę, że niektóre potrawy przeze mnie tu prezentowane są potrawami regionalnymi i mogą być nieznane w innych częściach Turcji. To że Wasi znajomi Turcy jej nie znają nie znaczy że nie jest turecka :)

Kuru cacık jest pyszny i niesamowicie łatwy w przygotowaniu więc warto nim zastąpić sałatkę jeśli nie mamy czasu na jej przygotowanie. Koniecznie wypróbujcie przepis.

Ja do mojej wersji potrawy dodałam koperek ze względu na to iż chciałam nadać jej odrobinę polskości. Niestety jeśli chodzi o moją rodzinę wszyscy preferują typowo turecką wersję bez jakichkolwiek dodatków. Wersja z koperkiem nie przypadła im do gustu, wersja bez koperku zniknęła z miseczk tak szybko jak się pojawiła.

Przepis dostałam od koleżanki. Kuru cacık przygotowałam w ramach wspólnego gotowania z Malwiną i Kasią. Zajrzyjcie koniecznie na ich blogi zobaczcie jak one przygotowały cacık.


ogórek jogurt czosnek
Przystawka z ogórkiem. Kuru cacık.


Przystawka z ogórkiem. Kuru cacık.
  • 3 ogórki
  • szklanka jogurtu typu grecki (w Turcji uzywam jogurtu süzme)
  • ząbek czosnku
  • pół pęczka koperku (opcjonalnie)
  • oliwa z oliwek 
  • sól
Ogórki obieramy i ścieramy na tarce, czosnek miażdżymy, koperek drobno siekamy wszystkie składniki dodajemy do jogurtu, mieszamy. Przed podaniem polewamy oliwą z oliwek.



ogórek jogurt czosnek
Przystawka z ogórkiem. Kuru cacık.

5 komentarzy:

  1. Cudo, proste ale b.dobre, ale mam pytanie odnośnie chłodnika tureckiego (z wodą ), jeżeli nie ścierany na tarce, to w jakiej formie ma być dodany ogórek?, ja znam wersję właśnie z tym ścieranym : )

    OdpowiedzUsuń
  2. Ogórek ma być starty na cienkie plasterki, czy na wiórki?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja w Turcji jadłam kuru cacık z dodatkiem świeżej mięty, drobno pokrojonej :)

    Ania

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...