niedziela, 17 lutego 2013

Kuchnia osmańska cd.1


Idąc do księgarni przeważnie wiem czego szukam. Jeśli nie konkretnej pozycji to przynajmniej mam określoną tematykę książki. Tak było i tym razem. Niestety porządna księgarnia daleko a w naszym centrum handlowym jedynie sieciówka D&R nastawiona na modne publikacje. Kiedy oznajmiłam pracownikowi księgarni, że szukam pozycji o kuchni osmańskiej zrobił wielkie oczy i zaprowadził mnie do półki z książkami o tematyce kulinarnej. Trzy małe szafki wśród których znalazłąm jedynie 3 interesujące mnie pozycje. Dwie z nich to albumy, pięknie wydane kusiły kolorowymi ilustracjami apetycznych potraw. Ja jednak szukałam czegoś innego. Szukałam książki, która przybliży mi historię i niuanse kuchni osmańskiej. Trzecia pozycja to było właśnie to. "500-letnia kuchnia osmańska" autorką jest Marianna Yerasimos. Prócz opisów historycznych znajdziemy tu oryginalne przepisy z Zeszytów Archiwum Imperium Osmańskiego, lekko zmienione i dostosowane do naszych czasów z tego względu iż niektóre składniki mogłyby być niedostępne. Książka nie zawiera zdjęć potraw a przepiękne zdjęcia miniatur (rodzaj malarstwa typowego dla Imperium Osmańskiego) ilustrujących wszystko to co z kuchnią imperium związane.




Kilka ilustracji z książki




Grecki rybak przygotowujący rybny kebab. obraz z XVIIw. Autor anonimowy. 





Uczta wydana przez Sułtana III Murada z okazji obrzezania syna. 1582 autorstwa Nakkaş Osmana





Poczęstunek dla Janczarzy z okazji obrzezania syna Syłtana III Ahmeda. Autorstwa Nakkaş Levni.



Prócz książki zakupiłam jeszcze DVD "Kuchnia turecka i osmańska" Są to 2 płyty DVD a na nich 78 przepisów w formie krótkich filmików i opisów. Wersja w 3 językach: tureckim, angielskim i niemieckim sprawia iż jest to nie lada gratka dla turystów zakochanych w potrawach kuchni tureckiej. Na mnie DVD nie zrobiło większego wrażenia. Wiekszość potraw znam jedynie kilka z nich było dla mnie nowością. Płytę polecam początkującym kucharzom :) 
Prezentowane potrawy podzielone zostały na grupy:
zupy
przystawki na gorąco
przystawki na zimno
potrawy mięsno warzywne
potrawy mięsne
ryby
pilawy
desery



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...