poniedziałek, 18 lutego 2013

Domowy jogurt

Jogurt to w Turcji jeden z najbardziej popularnych dodatków do posiłku. W końcu Turcy go wymyślili.
Podaje się go najczęściej z potrawami warzywno mięsnymi. Znana i lubiana jest zupa jogurtowa yayla çorbasy czy düğün çorbası. Turecki chłodnik - cacık, desery na bazie jogurtu również często goszczą na tureckich stołach. Turczynki najczęściej robią jogurt domowym sposobem używajac do tego specjalnej maszyny lub starego sprawdzonego tradycyjnego sposobu.





Ze względu na to iż jogurt spożywany jest w ilościach "hurtowych", pojemniki w jakich się go sprzedaje są nieco większe niż w Polsce. Najmniejszy z jakim się spotkałam to 250ml a największy 3kg.
Ja robię jogurt raz w tygodniu 4 lub 5kg. Do przygotowania jogurtu używam mleka wiejskiego, kupuję od gospodarza, który raz w tygodniu przynosi mi je do domu. Wy możecie użyć mleka pasteryzowanego kupionego w sklepie. Mleko UHT się nie nadaje ze względu na obróbkę którą przechodzi.




Domowy jogurt

Do przygotowania jednego litra jogurtu potrzebujemy:

litr pasteryzowanego mleka
duża łyżka naturalnego jogurtu najlepiej bez żelatyny i innych dodatków
odpowiedni garnek
koc i ręcznik do owinięcia

Mleko gotujemy a dy się podniesie zdejmujemy z gazu. Studzimy do uzyskania 40 stopni. Mleko nie może być za gorące gdyż jogurt będzie kwaśny i oddzieli sie serwatka. Aby sprawdzić temperaturę mleka możemy włożyć do niego palec i trzymamy licząc do 7 jeśli nie parzy możemy robić jogurt. Łyżkę jogurtu mieszamy stopniowo dodając po jednej łyżce ciepłe mleko by osięgnął temperature zblizona do temperatury mleka. Zależy nam na tym by jogurt się nie zważył. Dodajemy 4-5 łyżek mleka. Następnie mieszankę wlewamy do reszty mleka lekko mieszamy. Przykrywamy garnek pokrywką i stawiamy garnek na rozłożonym ręczniku, owijamy nim garnek i dodatkowo szczelnie przykrywamy kocem. Zostawiamy na około 10 godzin, latem krócej. Gotowy jogurt wstawiamy do lodówki bez pokrywki po 24 godzinach przykrywamy pokrywką i możemy już jeść. Domowy jogurt możemy trzymać w lodówce maksimum tydzień. Po około 4 ddniach jogurt może zacząć lekko kwaśnieć nie znaczy to jednak, że sie popsuł, to normalny proces fermentacji. Popsuty jogurt bedzie miał brzydki zapach.






Jeśli jogurt robicie z wiejskiego mleka po wystudzeniu na górze pojawi sie warstwa kaymaku. Możecie go zebrać i użyć w innych potrawach lub zostawić na mleku. Jeśli zdecydujecie sie go zostawic starajcie sie bardzo nie naruszyć wtedy powstanie jogurt z kaymakiem. W tureckich sklepach sprzedawane są właśnie dwie wersje jogurtu: z kaymakiem i bez. Ja kaymak zbieram do małego pojemniczka i tak jak sie to robi w Turcji jemy go razem z miodem i białym pieczywem na sniadanie lub dodaję go do bułeczek poğaça.






12 komentarzy:

  1. ach kajmak...ale bym zjadla!! Kocham chleb ze swiezym kajmakiem i pomidorem...<3

    OdpowiedzUsuń
  2. Ponoć nie poleca się robić z pasteryzowanego, UHT itd, przynajmniej takie informacje zaczerpnęłam z internetu ale skoro wychodzi to jak zabraknie wiejskiego zrobimy z kupnego ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A z jakiego najlepiej robic? Tutejsze pasteryzowane mleko to mleko gotowane tak przynajmniej twierdzi znajomy wlasciciel mleczarni, oczywiscie jest rozcienczone i pozbawione kaymaka a to wiejskie jest bardziej tluste i z kaymakiem.

      Usuń
    2. Na kartonach ze sklepu jest napisane UHT, więc sugerując się wiedzą j/w nie robiliśmy jogurtu z takiego mleka, do tego z reguły jest ono właśnie nietłuste. My wolimy tłuste, więc wiejskie jest najlepsze i jogurt czy biały ser wychodzą przepyszne.

      Usuń
    3. zgadza sie, najlepsze na jogurt jest mleko wiejskie

      Usuń
  3. Dzięki Tobie robiłam już jogurt wielokrotnie - ogromnie dziękuję: rezygnuję z kupnych jogurtów na rzecz własnego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja bardzo dziekuje za ten komentarz. Takie mile slowa dodaja mi sil i motywuja jeszcze bardziej do gotowania. Pozdrawiam

      Usuń
  4. Zawsze myślałem, że jogurt to produkt o skomplikowanej technologii. Piekę chleb od 5 lat. Spróbuję i jogurt.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny,moja mama zawsze robiła domowy - cudownie smakował jeszcze pamiętam jego smak :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za przepis na jogurt! Czasem uda mi się dostać świeże mleko ze wsi. Jest pycha na ciepło z kożuchem :) i kwaśne, i jako koktajl. Robiłam też żurek z kwaśnego mleka - to taka nasza śląska specjalność. A teraz spróbowałam Twojego jogurtu. Pycha!!! Dziękuję :)
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  7. Znów zachciało mi się jogurtu, a widoków na mleko ze wsi żadnych. Więc kupiłam tzw. mleko świeże w markecie. Bałam się, że nic z tego nie będzie, ale jogurt wyszedł bardzo dobry. To już chyba zawsze będzie u mnie domowy :)
    Naprawdę nie wiedziałam, że to takie łatwe. Jeszcze raz dzięki!
    Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zgadza sie ze zwyklwgo pasteryzowanego tez da sie zrobic jogurt. Ciesze sie bardzo ze sie udl. Pozdrawiam

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...