piątek, 15 marca 2013

Zupa z wysokich tureckich hal

Oryginalna nazwa zupy to yayla çorbası. Yayla po polsku hale czyli łąki wysoko w górach. Latem w niskich częściach gór jest bardzo gorąco dlatego pasterze wypasają krowy, owce czy kozy właśnie na halach i tam spędzają całe lato. Dwa lata temu mielismy przyjemność odwiedzić znajomych którzy zabrali nas wysoko na hale. Ze względu iż spędzaja dość długi okres nie schodząc w dolne partie gór mają tam małe domki, przydomowe ogródki i starają się żyć z tego co wyhodują. Z mleka robią sery i jogurt a z jogurtu zupę  yayla çorbası.









 Yayla çorbası

składniki
szklanka jogurtu naturalnego
jajko
łyżka mąki
garść ryży lub kaszy
łyżka masła
2 łyzeczki suszonej mięty


Ryż myjemy wsypujemy do garnka zalewamy szklanka wody i gotujemy aż woda wyparuje. W miseczce mieszamy jogurt, jajko, mąkę i dolewamy 2 szklanki wody. Dokładnie mieszamy i wlewamy do ostudzonego ryżu. Dolewamy jeszcze 2 szklanki wody i dokładnie mieszamy. Stawiamy na ogień i gotujemy ciągle mieszając. Gdy zacznie wrzeć gotujemy jeszcze 3 minuty i wyłączamy ogień. Zupy nie przykrywamy aż do ostygnięcia. W małym naczyniu roztapiamy masło i przesmażamy na nim miętę. Przesmażąmy dosłownie chwilkę. Najlepiej dodać mietę jak tylko masło zacznie  się pienić i zdjąć z ognia. Jeśli za długo przesmażymy miętę spali się i będzie gorzka. Zupę podajęmy gdy lekko ostygnie.






8 komentarzy:

  1. zupa z jogurtu, o kurczę!
    ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawa, oryginalna. Podoba mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow, bardzo jestem ciekawa smaku! Chętnie wypróbuję bo zestaw składników jest intrygujący. Oczywiście dam znać co z tego wyszło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo ciekawa Twojej opinii. Pozdrawiam

      Usuń
  4. Ja pracuje w tureckiej restauracji zupa ta nie ma sobie rownych,teraz jestem od niej uzalezniona. Pyszna

    OdpowiedzUsuń
  5. Znam przepis i zupka jest pyszna. Ja podaje ja z jajkiem na twardo. Moj maz jest turkiem zjada ze smakiem :) Pozdrawia i prosze o jeszcze wiecej przepisow na pyszne dania.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi w tym przepisie brakuje cytryny. Zupa, którą jadłam w Turcji była zakwaszona cytryną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nigdy cytryna nie zakwaszalam i nie widzialam zeby ktos zakwaszal. Uzywam domowego jogurtu, ktory jest kwasny. Polskie jogurty takie nie sa wiec mozna zupe zakwasic cytryna uwazajac by sie nie zwazyla.

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...