czwartek, 14 marca 2013

Börek z zieleniną

Wiosna kalendarzowa zawita do nas dopiero za kilka dni a za oknem już teraz słońce i zielono wszędzie. 
Skoro przyszła wiosna czas więc na zielone gotowanie. Kuchnia egejska to przede wszystkim warzywa, zielenina, owoce i oliwa z oliwek. Mój bazar roi się od zielska :) tak, tak, nie pomyliłam się specjalnie napisałam zielska bo to co w Polskich ogródkach jest wyrzucane i nazywane chwastami tu w Izmirze i całym regionie egejskim jest dodawane do potraw i pałaszowane ze smakiem.

Wczoraj na bazarze kupiłam takie cuda.





Jedną z najpopularniejszych potraw do przygotowania której wykorzystujemy róznorodną zieleninę jest börek. Wszyscy wielbiciele połączenia szpinaku z serem typu feta będą zachwyceni tym daniem ponieważ smak jest bardzo zbliżony.






Börek z zieleniną

3 płaty ciasta yufka lub filo
500g dowolnej zieleniny w moim przypadku: pokrzywa, mlecz, liście malwy i brokuła (można dodać szpinak, por, liscie selera, botwinkę, pietruszkę, koper, szczypior)
jeden długi por
150g sera tulum lub feta (musi byc słony)
pieprz
pul biber

sos:
2 jajka
pół szklanki oleju
pół szklanki jogurtu naturalnego


Zieleninę myjemy i kroimy, dodajemy posiekany na cienkie talarki por i starty ser, przyprawiamy i dokładnie mieszamy. Aby przygotować sos wystarczy dokładnie wymieszać wszystkie składniki. Najlepiej mieszać trzepaczką lub blenderem.
Płat ciasta filo rozkładamy na stole połowe smarujemy sosem i przykrywamy druga połową i również smarujemy sosem. Na całość sypiemy cienką warstwę mieszanki zieleniny i zwijamy od zewnątrz do srodka w ten sposób wzinięte ciasto układamy na wysmarowanej tłuszczem lub wyłożonej papierem blasze. Tę samą czynność powtarzamy z pozostałymi dwoma płatami ciasta. Na koniec smarujemy börek sosem i posypujemy sezamem i czarnuszką. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni. Ja piekę na najnizszym poziomie bez termoobiegu przez 20 minut. Börek ma się zarumienić. 
Najlepiej smakuje ze szklaneczką tureckiego czaju.









3 komentarze:

  1. pysznosci, ten borek chodzi mi po glowie juz od jakiegos czasu, ale zawsze odkaladam na pozniej :/ musze wreszcie sie zabrac, bo domowy zapewne lepszy niz sklepowy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. EMilio, nie próbowałam nigdy borka, ale wiele razy robiłam w domu, natomiast nie jestem pewna smaku. Czy smak ciasta jest zbliżony do smaku pierogów? Mnie notorycznie wychodzi breja zlepiona bo jestem zmuszona z braku ciasta filo a tym bardziej yufki sama za każdym razem je rozwałkowywać i nie wychodzą za cienkie. Nie jestem pewna jakiego smaku i konsystencji mam się spodziewać. Co zrobić w domowych warunkach, żeby moje ciasto było bardziej miękkie i zjadliwe? Pozdrawiam serdecznie! natalia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Borek z domowego ciasta jest najsmaczniejszy. Najsmaczniejsza jest domowa yufka. Wystarczy zeby ciasto dobrze "odpoczęło" Po rozwałkowaniu jeśli cisto będzie wciąż grube możesz rozciągnąć je rękoma. Wystarczy że je natłuścisz olejem wymieszanym z masłem. Nie musisz robic sosu z jogurtem bo wyjdzie breja. Dodajesz ulubiony farsz i do piekarnika. Ciasto będzie kruche i pyszne.
      Pozdrawiam

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...