środa, 8 lutego 2017

Turecka zupa z ziemniakami i jogurtem / Bolu usulü patates çorbası

Turecka zupa z ziemniakami i jogurtem
Turecka zupa z ziemniakami i jogurtem

Witam po powrocie z zimowych ferii. Ci z Was, którzy śledzą również moje poczynania na FB wiedzą, że byłam w Stambule. To był cudowny czas spędzony w bardzo miłym towarzystwie. Już niedługo poczytacie o mojej wycieczce równiez tu na blogu. A dzisiaj mam dla Was przepyszną turecką ziemniaczankę, zupę regionalna pochodzącą z regionyu Bolu. Bolu położone jest między Stambułem a Ankarą, dużo zieleni, góry, zima śnieg a latem upały. Być może część z Was zna jezioro znajdujące się w tym regionie, bardzo znane Abant Gölü to miejsce letnich wypadów weekendowych mieszkańców Stambułu. Zimą zaś Stambulczycy spieszą do Kartalkaya to centrum narciarskie, z którego słynie własnie ten region Turcji.

Jeśli nie macie mozliwości przyjechać do Bolu i osobiście zwiedzić ten cudowny zielony, górzysty region, macie możliwość spróbować zupę jaką często serwuje się własnie w tym regionie. Zapomniałam napisać, że najlepsi kucharze tureccy pochodzą własnie z Bolu. Mengen to miejscowość słynaca z najlepszych mistrzów kuchni i to nie tylko kuchni tureckiej :)

Zupę przygotowałam w ramach wspólnego gotowania z Marabelką i Mopsikiem. Koniecznie zajrzyjcie na ich blogi. Tematem przewodnim była zupa ziemniaczana wiec z pewnością mają zupełnie inne propozyje niż moja. 


Turecka zupa z ziemniakami i jogurtem / Bolu usulü patates çorbası
  • 2 duże ziemniaki
  • cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • łyżka masła
  • szklanka jogurtu typu grecki
  • jajko
  • ostra papryka pul biber
  • sól
  • pieprz
  • sok z połowy cytryny
  • łyzeczka zytniej maki
Ziemniaki kroimy z średniej wilkości kostkę, cebulę drobno siekamy, czosnek miażdżymy. Na maśle smażymy cebulę aż się zeszkli, dodajemy ziemniaki i smażymy jeszcze kilka minut. Dodajemy czosnek i kontynuujemy smażenie aż poczujemy zapch czosnku. Musimy uważac by za długo nie smażyć gdyż czosnek będzie gorzki. Dolewalmy 4 szklanki wody i doprowadzamy zupę do wrzenia. Gotujemy około 20 minut. W oddzielnym naczyniu mieszamy jogurt z jajkiem i mąką, dodajemy również sok z cytryny. Jeśli jogurt jest kwaśny, sok z cytryny nie jest potrzebny. Do mieszanki jogurtowej stopniowo dodajemy 2 łyżki wazowe zupy ciągle mieszajac by jogurt się nie zważył. Gdy mieszanka będzie ciepła wlewamy ją do zupy i mieszamy aż zacznie wrzeć. Doprawiamy solą i pieprzem. Przed podaniem osoby lubiące pikantne potrawy mogą doprawić zupę ostrą papryką pul biber.
Moją zupę podałam z chlebem jak to ma miejsce w typowym tureckim domu. Niestey Turcy jedzą najczęściej chleb typu bułka wrocławska ja go nie używam a piekę sama polski żytni chleb na zakwasie.


Turecka zupa z ziemniakami i jogurtem
Turecka zupa z ziemniakami i jogurtem

1 komentarz:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...