poniedziałek, 23 lutego 2015

Turecka zupa rybna. Balık çorbası

 Pisałam, że ostatno kupiłam kilka książek kucharskich. Ta potrawa pochodzi własnie z jednej z nich. Mieszkam nad Morzem Egejskim więc ryb ci u nas dostatek. Trzeba jedynie wiedziec jak je przygotować. Moim guru w przygotowaniu ryb jest koleżanka Izmirzanka. Tutejsza więc dokładnie wie co z czym gdzie i jak przygotować. O zupie rybnej opowiadała mi już od dawna ale jakoś nie było okazji jej przygotować. Ja zupę rybną znam z dzieciństwa, przygotowywała ja moja babcia i nazywała się ucha. Była lekko słodka i popijało się ją z rosołówek lub jadło z gałką rybną.
Turecka zupa jest zupełnie inna: warzywna i lekko kwaśna jak na turecką zupę przystało. 
Jeśli lubicie rybę i kwaśne warzywne zupy to polubicie i tę ale oczywiście musicie mieć świadomość że polskich zup ona nie przypomina.

Przepis jak pisałam mam z książki "Umit ustadan tarifler" oczywiście przed przygotowaniem zupy przepis zatwierdziła moja koleżanka, chciałam upewnić się, że jest w 100% turecki.



Turecka zupa rybna. Balık çorbası

Kilogram dowolnej ryby
duży ziemniak
2 marchewki
duża cebula
seler
2 ząbki czosnku
listek laurowy
garść ryżu
pół pęczka natki pietruszki
sól
pieprz
zółtko
sok z cutryny

Rybę czyścimy myjemy wkładamy do garnka (jeśli ryba jest duża trzeba ją podzielić na części) zalewamy wodą, dodajemy liść laurowy i cebulę. Gotujemy, od momentu wrzenia około 30 minut. Wyjmujemy rybę, cebulę i liść laurowy. Rybę obieramy z ości i dzielimy na części, dodajemy do rosołu. Warzywa: marchewkę, seler, ziemniak obieramy, myjemy, kroimy w drobną kostkę dodajemy do rosołu i gotujemy. Czosnek przepuszczamy przez praskę i dodajemy do zupy. Ryż myjemy, natkę pietruszki drobniutko siekamy i wszystko dodajemy do zupy. Kontynuujemy gotowanie. Przyprawiamy solą i świeżo zmielonym pieprzem. Gotyjemy około 30 minut. W miseczce przygotowujemy sos: sok z cytryny mieszamy z zółtkiem. Dodajemy do zupu szybko mieszając by jajko się nie ścieło. Doprowadzamy zupę do wrzenia, gotujemy jeszcze kilka minut. 





2 komentarze:

  1. I znowu czymś kusisz. Moje dziecko nie lubi ryb, a ja bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  2. nie bardzo przepadam za zupą rybną, ale może nigdy nie jadłam tej właściwej! Ta wygląda zdecydowanie zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...