czwartek, 14 grudnia 2017

Idzie nowe


Po długiej przerwie wracam do pisania, niestety nie będzie ono tak częste jakbym chciała ponieważ wciąż zajmuję się pisaniem pracy. Postanowiłam jednak robić notatki z odchudzania i wprowadzania w życie zdrowej diety czy zdrowego odżywiania, nazwijcie jak chcecie.

Od dawna mam świadomość, że nie najlepiej się odżywiam, po powrocie z Polski i 5 kilogramach na plusie potrzebowałam diety cud jaką dla mnie był krótki i dajacy szybkie efekty detoks Dąbrowskiej, niestety szybkie efekty szybko znikały a na ich miejsce część kilogramów wracała. Skoro kilogramy wracały, znaczyło to, że chudłam po to by znowu móc zjeść dania maczne, które uwielbiam, i którym nie mogę się oprzeć. Czyli nadal się źle odżywiałam. Myślałam o porzuceniu jedzenia mięsa ale po kilku tygodniach miałam taką ochotę na zwykłego kotleta, że nie mogłam się mu oprzeć. Wegetarianizm nie jest dla mnie, ja po prostu od czasu do czasu muszę zjeść kawałek mięsa, na codzień jednak wole warzywa. 

Od września koleżanka opowiadała mi o diecie Canan Karatay na której schudła 16 kilogramów, twierdziła, że to nie tylko sposób na zrzucenie kilogramów ale również na zdrowe odżywianie. Zainteresowała mnie i zaczęłam przeglądać internet i szukać informacji. 

Canan Karatay jest kardiologiem i szerzy wśród Turków zdrowy tryb życia. Ma wśród nich zarówno mnóstwo zwolenników jak i przeciwników. Jej dieta jest dietą wysokotłuszczową ścisle związaną z wartościami IG produktów które spożywamy. Stworzyła ją specjalnie z myślą o Turkach by mogli chudnąć jedząc smakowitości kuchni tureckiej. Niestety dla niektórych a może większości przeeciwników tej diety nie do przeskoczenia jest odstawienie zbóż, ryżu, ziemniaków i cukru w każdej postaci. Dla mnie to nie problem dlatego postanowiłam spróbować i pierwsze dwa tygodnie minęły bez jakichkolwiek problemów, pokus było sporo na szczęście silna wola pomaga mi z nimi wygrać.

A teraz dokładniej opiszę Wam na czym polega zdrowe odżywianie według Canan Karatay. Informacje jakie tu podam zaczerpnęłam z jej ostatniej książki "Kuchnia Karatay". Zaznaczam, że nie jestem ani lekarzem ani chemikiem czy biologiem a wszystko co tu opisuję pochodzi z książki.

Śniadanie według Canan Karatay
Dieta Canan Karatay zakłada spożywanie produktów naturalnych, zdrowych, nieprzetworzonych. Bardzo ważną rolę pełnią zdrowe tłuszcze takie jak: masło, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, olej z orzechów laskowych i olej kokosowy. Zabronione są oleje słonecznikowy, kukurydziany i rzepakowy oraz margaryna. Warzywa i owoce jemy oczywiście w dowolnych ilościach jedyny warunek jest taki , że mają mieć niski indeks glikemiczny i owoce jemy jedynie rano. Bardzo ważne jest również spożywanie produktów zawierajacych zdrowe tłuszcze takich jak oliwki, orzechy i mięso  a także produktów zawierajacych naturalne prebiotyki: jogurty naturalne, kiszonki i sery leżakujace. Karatay w miejsce 5 czy nawet 6 niewielkich posiłków preferuje dwa, maksimum trzy duże posiłki. Ma to związek z kulturą kuchni tureckiej , w któej jada się sycace sniadanie i równie sycącą obiadokolację. Osobom pracującym od wczesnych godzin porannych zaleca zjedzenie lekkiego obiadu. Ja wybrałam wersję dwuposiłkową i rano jem śniadanie według Canan Karatay a wieczorem najczęściej zupa, potrawkę mięsno warzywną lub warzywną, surówkę, jogurt naturalny i kiszonki. Między posiłkami piję wodę, herbatki ziołowe, ayran i kawę bez cukru, według Karatay możemy sobie pozwolić nawet na trzy kawy z tygielka dziennie.

Jak wygląda śniadanie Canan Karatay? To ściśle określone produkty takie jak tłusty biały lub żółty ser ( zabronione są całkowicie produkty typu light)  pół szklanki orzechów (włoskie, laskowe, migdały) ogórki, pomidory, papryka, zielenina, dwa jajka w róznej postaci (gotowane, jajecznica z kiełbasą, omlet, menemen) oliwki czarne i zielone po 5 sztuk, herbata najlepiej ziołowa lub czarna z cytryną. Dzięki tak sycącemu śniadaniu zjedzonemu około godziny 9 nie czuję głodu do godziny 17. 

Dlaczego Karatay preferuje dwa posiłki dziennie a nie 6 tak jak radzą inni lekarze. Karatay powołując się na najnowsze badania przeprowadzone w USA twierdzi, że by pozbyć się tłuszczu zalegajacego w naszym organiźmie potrzebujemy hormonu zwanego leptyną. W jaki sposób nasz organizm go wytwarza? Jest to współmierne ze spadkiem insuliny. Gdy organizm po zużyciu energii nie otrzyma kolejnej porcji pożywienia by przerobić je na energię wtedy właśnie dzięki leptynie przetważa nadmiar tłuszczu w węglowodany i energię potrzebną nam do wykonywania jakichkolwiek prac. Organizm leptynę wytwarza dopiero 4-5 godzin po posiłku. Dlatego właśnie Karatay radzi by odstep między posiłkami wynosił co najmniej 6 godzin. Znam osoby , które na tej właśnie diecie jedza jedynie jeden posiłek dziennie. Brak węglowodanów w diecie powoduje iż nie mamy nagłych spadków insuliny we krwi. Po sobie widzę, że po zjedzeniu sytego śniadania, zupełnie nie czuję głodu do godziny 15, nie rzucam się na jedzenie i mogę wytrzymać bez kolejnego posiłku do godziny 17. Około godziny 17 nadal nie czując głodu jem posiłek i dopiero jedząc go czyli gdy poziom insuliny we krwi zaczyna wzrastać czuję jaka byłam głodna. Bardzo ważne jest by jeść produkty zdrowe nieprzetwożone, zdrowe tłuszcze i produkty o niskim indeksie glikemicznym.

Na koniec chcę jeszcze raz zwrócić uwagę na to iż nie jestem lekarzem, dieletykiem, biologiem ani chemikiem, to co tu opisuję powtarzam za Canan Karatay.

Jśli ktoś z Was zna język turecki i chce posłuchać histrii trzech młodych kobiet, które odżywiają się zgodnie z tą dietą zapraszam do obejrzenia filmików:


Mam nadzieję, że przyblizyłam Wam choć trochę diete tureckiej lekarki Canan Karatay. Jeśli macie jakieś pytania piszcie w komentarzach. 

Dzisiaj miałam dodać też przepis na pilaw z wołowiną i ciecierzycą niestety  zabrakło mi czasu więc przepis będzie jutro. 
Na koniec dodam, że dieta w żadnym wypadku nie zabrania jedzenia na mieście pod warunkiem, że jemy zdrowo. Kiedy braknie mi czasu na przygotowanie obiadu tak jak to miało miejsce dzisiaj, jem lahmacun lub dowolny kebab bez chleba ale z surówką w jakiejkolwiek kebabowni ja lubię ORA lub idę do miejsc serwujących domowe posiłki np Sevim czy Begendik Abi.



środa, 1 listopada 2017

Kiszone pomidory z papryką


Dzisiaj kolejny przepis tym razem na sos śniadaniowy, który w mgnieniu oka znika ze stołu. Jak z pewnością wiecie, Turcy kochają śniadania, celebrują ten czas wspólnie z rodziną i znajomymi. Często również spotykają się na sniadaniu w jakiejś kawiarni czy na wsi w gospodarstwie agroturystycznym. Ja również uwielbiam tureckie śniadania dlatego raz w tygodniu spotykam się z koleżankami właśnie na śniadaniu. Nie chodzimy na kawę czy ciacho do cukierni, tak jak to jest przyjęte w Polsce ale właśnie spotykamy się na śniadaniu a po nim pijemy pyszną kawę po turecku. Dzisiejszy sos świetnie nadaje się do chleba, sera i oliwek. Turczynki jedzą go również jako sos do sałatki kisir. Jeśli wciąż jeszcze macie dostęp do smacznych pomidorów zróbcie choć jeden słoik na spróbowanie a nie pożałujecie.
Ten przepis dostałam od mojej koleżanki Gülhan.

Moją potrawę przygotowałam w ramach wsólnego gotowania a tematem były przetwory na zimę. Razem ze mną gotowała Gin i Malwina.

Kiszone pomidory z papryką
  • 5 kilo pomidorów
  • 250g ostrej papryki w Turcji kıl biber w Polsce można użyć papryczki chilli
  • szklanka oliwy z oliwek
  • 1/3 szklanki octu winnego
  • 2 łyżki soli kamiennej
  • główka czosnku
Pomidory obieramy ze skórki i blendujemy. Paprykę kroimy na małe kawałki i smażymy na polowie szklanki oliwy. Smażymy do czasu aż papryka zżółknie. Następnie dodajemy zblendowane pomidory i obrany i pokrojony w drobne kawałki czosnek. Gdy pomidory zaczną wrzeć dodajemy sól oliwę i ocet winny. Doprowadzamy do wrzenia gotujemy 10 minut i przekładamy do wyparzonych słoików zakręcamy pokrywkę i przewracamy słoik do góry dnem. Tak przygotowany sos możemy przechowywać całą zimę.




wtorek, 31 października 2017

Twaróg z paryką i czarnuszką

Twaróg z papryką i czarnuszką
Twaróg z papryką i czarnuszką

 Dzisiaj mam dla Was dziwny przepis. Przyznam szczerze, że gdybym nie znała tej potrawy właśnie z wyjazdów na wiejskie śniadania to z pewnością nie zdecydowałabym się jej przygotować. Dlaczego? Czy ktoś z Was słyszał o kiszeniu papryki z serem? Bo ja nie. Dopiero szukając przepisu na to cudo trafiłam na kiszoną paprykę w mleku. Jak smakuje tego nie wiem ale kiszona papryką z serem i to na dodatek na ostro, smakuje wybornie. 

środa, 25 października 2017

Smażona kiszona kapusta - wersja turecka

Smażona kiszona kapusta - wersja turecka
Smażona kiszona kapusta - wersja turecka

Dzisiaj mam dla Was przepis na pyszny turecki bigos wegetariański. To tureckie danie pochodzi z regionu Morza Czarnego. Nauczyłam się je robić od mojej tureckiej przyjaciółki Hatice. W smaku  przypomina bigos a dodatek ziemniaków jeszcze bardziej zbliża je do polskich smaków. Za to właśnie je lubię, uwielbiam dania z kapusty.

wtorek, 24 października 2017

Smażony twaróg z papryką i ziołami

Smażony twaróg z papryką i ziołami
Smażony twaróg z papryką i ziołami


Dzisiaj mam dla Was nietypowy przepis. Przepis na smażony twaróg, który dobrych kilka lat temu podbił moje serce ale nigdy nie miałam odwagi go przygotować. Ale do rzeczy :) Pierwszy raz ten przysmak śniadaniowy jadłam na wiejskim śniadaniu w Dagmaran. Podano go na zimno jako smarowidło do chleba. Tak na pierwszy rzut oka nie wyglądał zachęcająco ale jako, że się nowych smaków nie boję zaraz spróbowałam i do dziś bardzo lubię. W końcu odważyłam się go zrobić sama i podzielić z Wami przepisem. Muszę od razu zaznaczyć, że zwykły kwaśny twaróg się do tej potrawy zupełnie nie nadaje, pasta wyjdzie niesmaczna. Dlatego poszukajcie twarogu dobrej jakości. Ja miałam tłusty domowy çökelek przygotowany przez mamę mojej koleżanki. Przepis koniecznie wypróbujcie i napiszcie czy pasta Wam smakowała. Dodam, że to typowa potrawa śniadaniowa w kuchni egejskiej. Być może podobne danie znajdziecie w kuchni greckiej.

piątek, 20 października 2017

Zapiekanka z makaronem i dynia na slodko


zapiekanka z makaronem
Zapiekanka z makaronem i dynią na słodko
Dzisiaj mam dla Was przepis na coś słodkiego. Pyszna zapiekanka na słodko, którą można podać dzieciom jako deser albo włożyć do szkolnej śniadaniówki. Ja zrobiłąm ją na próbę, nie wiedziałam, że aż tak posmakuje moim córkom i zażyczą ją sobie na poniedziałek do szkoły. Skoro robiłam ją jedynie na próbę ilość była niewielka dlatego proporcje dla 4 osobowej rodziny wystarczą jedynie na przekąskę. Forma jakiej użyłam ma wymiary 22,5cm na 15cm.

środa, 18 października 2017

Potrawka z groszkiem ziemniakami i kurczakiem

potrawka z kurczakiem
Potrawka z groszkiem ziemniakami i kurczakiem
 Witajcie. Dzisiaj nietypowa potrawa bo z kurczakiem. Jak wiecie rzadko jemy kurczaki a to dlatego, że w Turcji zwykłe kurczaki kupione w sklepie są niejadalne. Pisałam już wcześniej, że nawet lekarze przestrzegają przed ich jedzeniem więc jedyne wyjście to nie jeść wcale lub znaleźć sklep sprzedajacy kurczaki ekologiczne lub z wolnego chowu. Ja znalazłam taki sklep i nie za często ale od czasu do czasu będę przygotowywać także potrawy z kurczaka, które są bardzo popularne w Turcji. Pomimo zakazów lekarzy, kurczaki wciąż są najczęściej spożywanym mięsem w Turcji, najprawdopodobniej ze względu na cenę, któa jest stosunkowo niska w porównaniu do ceny cielęciny czy jagnięciny.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...